У свим програмима које смо до сада прошли, инструкције су биле извршаване редом, без прескакања линија. Погледајте следећи пример. Можете ићи напред и назад кроз код помоћу дугмића или стрелица на тастатури.
Приметићете да је пета линија кода прескочена, зато што променљива godine нема вредност већу од 65. Хајде да видимо шта се дешава ако променимо годину рођења на 1928.
Ствар која се проверава зовемо услов, а део испод услова који је увучен зовемо тело. Део кода који је у телу се извршава само ако је поменути услов испуњен. Тело мора бити увучено у оносу на услов, што значи да морају да постоје празнине на почетку линија кода у телу, у односу на услов. Тело не мора да садржи само једну линију, може их садржати више. Дат је следећи пример:
- if x < y: значи "ако је x мање од y"
- if x >= y: значи "ако је x веће или једнако од y"
- if x <= y: значи "ако је x мање или једнако од y"
Структура If конструкције
- Прва линија,
if «uslov»:
има три дела: Реч if, затим «uslov», који је или тачан или нетачан (True или False) вредност), као и знак :
- Затим, тело које се састоји од једне или више увучених линија. Број празнина није битан, битно је да у свакој линији буде исти број увучених празнина, иначе ће програм јавити грешку, пошто Python на основу броја празнина закључује где треба тело да почне и да се заврши.
До сада смо у делу «uslov», видели једноставна поређења типа x > y, што је истинито (true) ako је х веће од y, и неистинито (false) ако је х мање од y. Генерално, свака true/false вредност се назива Boolean. У Python-у bool тип се користи за представљање Boolean вредности; Постоје само две bool вредности, True и False.
Boolean поређења
Оператори >, <, <=, and >= пореде два броја и враћају bool вредност (True или False). Постоје још неки начини за поређење бројева:
- x == y је оператор једнакости, враћа True ако су x и y једнаки
- x != y је оператор неједнакости, враћа True ако x и y нису једнаки
- == и != раде и за стрингове, а и остале типове података
(Обратите пажњу да овде имамо два знака једнакости, == с обзиром на то да један знак једнакости већ има значење за додељивање вредности променљивој. Мешање = и == је чест извор грешака).